Geen ondernemer zal zeggen dat hij niet openstaat voor innovatie. Toch wijst de praktijk uit dat talloze innovaties in de kiem worden gesmoord als gevolg van de verkeerde bedrijfscultuur of managementstijl. En dat is niet alleen zonde, het kan ook de ondergang van je bedrijf betekenen. Eneco zet in het kader van de Week van de Ondernemer 7 remmende factoren voor innovatie op een rij.

1. Alle werknemers hetzelfde

Iedereen werkt graag samen met gelijkgestemden. Maar voor een bedrijf is het beter als er mensen met verschillende karakters, vaardigheden, kennisgebieden en achtergronden op de loonlijst staan. Dat is immers een vruchtbare bodem voor creatieve ideeën. Een gebrek aan diversiteit blijkt killing voor het ontstaan van innovatie.

Het is dan ook niet verwonderlijk dat bedrijven inzetten op een divers personeelsbestand. Een voorbeeld is Apple, over de jaren goed voor talloze innovatieve producten. CEO Tim Cook schrijft in een brief op de website van het bedrijf dat diversiteit cruciaal is voor innovatie. “Het is essentieel voor de toekomst van Apple”, aldus de topman.

2. Angstcultuur

De angst om te falen werkt als een rem op innovatie. Want je medewerkers kunnen nog zo inventief zijn, als ze bang zijn hun ideeën te delen, schiet je bedrijf er nog niks mee op. Deze situatie wil je als ondernemer uiteraard voorkomen. Door af te rekenen met (elementen van) een angstcultuur, schep je de juiste voorwaarden voor innovatie.

Maak duidelijk aan je personeel dat het niet erg is om fouten te maken, als ze er maar van leren. Thomas Edison wist dit als de beste. Het kostte hem jaren om de gloeilamp uit te vinden, maar Edison zelf had niet het gevoel dat al die mislukte experimenten voor niks waren. “Ik heb 10.000 manieren gevonden die niet werken”, zei de Amerikaan.

3. Alles alleen doen

Natuurlijk is het mogelijk dat je bedrijf op eigen houtje tot een innovatief product of een revolutionaire dienst komt. Maar tegenwoordig zijn echte innovaties vrijwel altijd het gevolg van samenwerkingen. Open innovatie en co-creatie leiden zo tot een bloeiend netwerk van bedrijven, kennisinstellingen en eindgebruikers met een gedeelde missie.

Het energiebedrijf Eneco wakkert open innovatie onder meer aan met een een speciale werkplek op het hoofdkantoor. Die fungeert als ontmoetingsplaats voor start-ups, medewerkers en kunstenaars. Ook de Eneco eRadiator is het resultaat van open innovatie. Voor dit gezamenlijke project met start-up Nerdalize worden servers uit een datacenter gehaald en in design-radiatoren geplaatst. Zo profiteren woningen en kantoren van de restwarmte.

4. Uitgeleerd zijn

Als ondernemer ben je nooit uitgeleerd. De wereld om ons heen verandert zo snel dat het pure noodzaak is om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen. Zo wordt alles connected; kenners spreken zelfs van de vierde industriële revolutie. En de gratis kennis ligt voor het oprapen, in de cloud en via Massive Open Online Courses (MOOC’s).

Doe er je voordeel mee, anders is je bedrijf straks niet meer relevant. De technologie transformeert echt elke branche. Kijk maar naar de slimme bakker in New York die machine learning gebruikt om te bepalen hoeveel broodjes hij per dag moet bakken, op basis van data over verkeersstromen, het weer en verkoopcijfers. Zo voorkomt hij verspilling.

5. Creativiteit blijft onbenut

Er zijn ook ondernemers die de innovatiepotentie van hun bedrijf nog niet ten volle benutten. Want medewerkers moeten wel de gelegenheid krijgen om hun ideeën te delen. Brainstormsessies zijn een beproefd middel om het creatieve brein van een onderneming te activeren. Het is een goedkope methode om innovatie te bevorderen. Ook design thinking kan helpen innovaties te bewerkstelligen. Daarbij kijk je heel erg naar de eindgebruiker en zijn of haar leefwereld in plaats van uit te gaan van beschikbare technologie.

Organiseer dus regelmatig creatieve sessies. Er zijn allerlei vormen, elk met hun eigen voor- en nadelen. Welke je ook kiest, het is in ieder geval zaak om vooraf een vraagstelling of doel te bepalen. En om geen ideeën af te branden, want dan gaat de sessie als een nachtkaars uit. Onthoud: ook slechte ideeën kunnen tot een innovatief plan leiden.

6. De blik alleen op de eigen branche houden

Het eerste event van de Week van de Ondernemer vond dit jaar plaats in Utrecht. Daar waren diverse topsprekers en experts met waardevolle tips voor het ondernemende publiek. Zo ook hoogleraar Maarten Steinbuch van de TU Eindhoven. Volgens hem moeten ondernemers de blik niet alleen richten op hun eigen branche. “Voor echte innovaties is het nodig dat je kijkt waar de cross-overs liggen tussen verschillende branches. Kijk verder dan alleen je eigen sector. Ik vind Eneco daarin echt een voorbeeld: zij verbinden energie en mobiliteit.”

7. Denken dat je te klein bent voor innovatie

Innovatie is belangrijk voor de ontwikkeling en groei voor organisaties van iedere grootte. Bovendien kunnen bedrijven van verschillende grootten elkaar versterken. Bij Eneco hebben ze dat goed begrepen, vindt ook Jan van Kranendonk van the Venture Generator. “Eneco werkt continu samen met kleine bedrijven. De samenwerking met Nerdalize (zie tip 3) is daarvan een goed voorbeeld.”

Wil je nog meer innovatie-inspiratie en met andere ondernemers van gedachten wisselen? De aankomende events van de Week van de Ondernemer 2016 vinden nog plaats in Groningen, Eindhoven en Amsterdam op respectievelijk 29 juni, 12 oktober en 16 november. Eneco nodigt je van harte uit om samen met hen en andere ondernemers ideeën en kennis uit te wisselen en inspiratie op te doen. Op de website van Eneco vind je meer informatie.



Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl